Subscribe via RSS Feed Connect on Google Plus Connect on YouTube

Hadith on Repentance: The man whom Allah forgave because of his Godfearing deed despite his error in belief

December 1, 2011

Abu Huraira reported: The Messenger of Allah, peace and blessings be upon him, said, “A man had indulged himself in sin, so when death approached he enjoined his sons saying: When I die you should burn me, pulverize me, and scatter me to the winds over the sea. By Allah, if Allah is capable he will punish me in such a way as he has not punished anyone else. So they did that to him and when he stood before his Lord, Allah said to him: Why compelled you to do what you did? The man said: Fear and awe of you, O Lord. Thus, Allah forgave him due to that.

Source: Sahih Bukhari 7067, Sahih Muslim 2756,

Grade: Muttafaqun Alayhi (authentic) according to Al-Bukhari and Muslim

Ibn Al-Qayyim said, “Despite this error in belief, Allah forgave the man and had mercy upon him because of his ignorance. The knowledge about the providence of Allah that had reached him was not denied out of stubbornness or an intention to lie.”

Source: Madarij As-Salikeen 1/347

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ أَسْرَفَ رَجُلٌ عَلَى نَفْسِهِ فَلَمَّا حَضَرَهُ الْمَوْتُ أَوْصَى بَنِيهِ فَقَالَ إِذَا أَنَا مُتُّ فَأَحْرِقُونِي ثُمَّ اسْحَقُونِي ثُمَّ اذْرُونِي فِي الرِّيحِ فِي الْبَحْرِ فَوَاللَّهِ لَئِنْ قَدَرَ عَلَىَّ رَبِّي لَيُعَذِّبُنِي عَذَابًا مَا عَذَّبَهُ بِهِ أَحَدًا قَالَ فَفَعَلُوا ذَلِكَ بِهِ فَقَالَ لِلأَرْضِ أَدِّي مَا أَخَذْتِ فَإِذَا هُوَ قَائِمٌ فَقَالَ لَهُ مَا حَمَلَكَ عَلَى مَا صَنَعْتَ فَقَالَ خَشْيَتُكَ يَا رَبِّ أَوْ قَالَ مَخَافَتُكَ فَغَفَرَ لَهُ بِذَلِكَ

7067 صحيح البخاري كتاب التوحيد باب قول الله تعالى يريدون أن يبدلوا كلام الله

صحيح مسلم كِتَاب التَّوْبَةِ قال رجل لم يعمل حسنة قط لأهله إذا مات فحرقوه ثم اذروا نصفه في البر ونصفه في البحر2756

قال ابن القيم وَمَعَ هَذَا فَقَدْ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَرَحِمَهُ لِجَهْلِهِ إِذْ كَانَ ذَلِكَ الَّذِي فَعَلَهُ مَبْلَغَ عِلْمِهِ وَلَمْ يَجْحَدْ قُدْرَةَ اللَّهِ عَلَى إِعَادَتِهِ عِنَادًا أَوْ تَكْذِيبًا

1/347 مدارج السالكين بين منازل إياك نعبد وإياك نستعين فصل في منازل إياك نعبد فصل منزلة التوبة فصل في أجناس ما يتاب منه فصل الجحود نوعان مطلق ومقيد